© 2018 by Ofri Paz, OhsoFRee. Proudly created with Wix.com.

עופרי פז | עיצוב פנים וכתיבת תוכן | ישראל

לנצח עם השיטה | מה קרה כשפגשתי את אילנה סלזנב

April 9, 2018

אחד הדברים שהכי משמחים אותי זה כשמערכת יחסים וירטואלית מתממשת גם במציאות. את המעצבת אילנה סלזנב יצא לי להכיר דרך הכתבות למאקו ליבינג. אחרי שכתבתי עליה פעם אחת הוספתי אותה לרשימת התפוצה שלי ומאז היא, והמוצרים שלה, הופיעו אצלי כמה וכמה פעמים. לשמחתי, היא יזמה פגישה בארבע עיניים שאפשרה לי להכיר לעומק את הנושאים שמעסיקים אותה, את תהליך היצירה שלה וכך גם אותה.

 

נפגשנו לפני כמה שבועות בבית קפה, נשנשנו קרואסון ודיברנו על עיצוב, על יצירה, על השראה וגם על הביטלס ועל מתמטיקה.

רגע, מה?

כן, כן. מה שקראתם. כל אלו קשורים אחד לשני, אבל אתחיל בהתחלה.

 

 

 

אילנה סלזנב היא מעצבת תעשייתית ובעלת סטודיו RDD, ראשי תיבות של Research Development Design.

היא יוצרת מתוך מחקר וחוקרת יצירה.

כיום, בנוסף לפיתוח, עיצוב וייצור מגוון מוצרים, היא עוסקת גם בפיתוח של שיטת "המתמטיקה של העיצוב" שמאפשרת לה, ובשאיפה גם למעצבים אחרים שיבחרו להשתמש בה, להישען על סט כלים ברור כדי לפתור בעיות עיצוביות באופן הכי חדשני ויצירתי שאפשר.

 

אני יצירתית?

 

זיכרון שעלה לי בזמן הפגישה עם אילנה שאני רוצה לשתף גם אתכם -

כשהייתי בצבא פגשתי את אבי אחר הצהריים בקניון רמת אביב (היתרונות של שירות בשדה דב). בחרנו מתנת יום הולדת לאמא שלי ואחר כך ישבנו לקפה. אבי, איש רציני שתמיד חושב עשרה צעדים קדימה, לפחות, שאל אותי מה אני רוצה לעשות אחרי הצבא. באותו זמן עוד לא היתה לי תכנית מוגדרת אבל ידעתי שאני רוצה ללכת לתחום יצירתי. יצא לי לחוות יצירה "יש מאין" במסגרת מגמת המחול בתיכון ורציתי ללכת לכיוון שיאפשר לי לשחזר את החוויה הזו. אבי, שעסק ברוב שנותיו המקצועיות בתפקידים טכנולוגיים והנדסיים למיניהם, טען שגם בהנדסה ובמדעי המחשב יש יצירתיות. לקח לי קצת זמן להבין את זה, אבל בסופו של דבר נפל לי האסימון שהוא צודק.

 

כולנו מפעילים את השריר היצירתי ברמה כזו או אחרת בחיינו המקצועיים והאישיים. בין אם ביצירה של פסל, מבנה, סרט, תסריט, תכנה, גאדג'ט, כלי רכב, הפעלה לילדים ביום ההולדת או מתכון.

 

בפודקאסט שלו פופקורן, מתייחסים ליאור פרנקל והאורחים שלו לנושא הזה, לעובדה שכילדים רובנו קוטלגנו כבעלי יכולות הומניות או ריאליות, כטובים במתמטיקה או בספרות. אבל כיום יותר ויותר אנשים מבינים שזה לא אחד על חשבון השני, שזה לא שחור או לבן, שיש גוונים של אפור באמצע, שאפשר להיות טובים בתחומים רבים במקביל ושיצירתיות יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים.

 

 

 

איך שיר נולד?

 

מאיפה מגיעים הרעיונות? מאיפה נובעת היצירתיות? מהי השראה? בהרצאה שלי בנושא לוחות השראה אני מדברת על זה שזהו תהליך פנימי ואישי, אבל איפה בעצם הוא מתחיל? יוצרים רבים מדברים על הניצוץ הזה, על הרגע שבו הרעיון מגיע, על הנורה שנדלקת, על התפוח שנופל.

 

בראיון ששמעתי עם המעצב הרב תחומי מרסל וונדרס הוא דיבר על זה בצורה שמאוד התחברתי אליה. הוא הסביר שההשראה אצלו מגיעה מבפנים, שהיא למעשה השאלות שהוא שואל את עצמו בתהליך העיצוב, אשר משמשות כמעין מגנט לרעיונות ולמחשבות שהוא סופג מכל מה שהוא רואה, שומע וקורא:

 

"You would think it comes from traveling or from reading books, but inspiration, according to me, sits inside. Inspiration is the burning fire that drives everything you are, that drives everything you think. It is basically the big questions of your life - what do you do here? What’s important? Or how can I make a design typology that’s more humanistic, that’s more romantic, that’s less democratic, that’s more durable and that generates psychological sustainability in the world? That is the question. That is the purpose of everything I am. That is what i’m gonna prove, that i’m gonna do.

 

 בית מלון Mondrian Doha, עיצוב: Marcel wanders

 

 

 

 So everything I see, everything I read, everything I hear and smell, everything that comes my way is selected on this magnetic question. That question is like a big magnet and if anything passes by that can be meaningful in any way on that subject, to be a little part of an answer on that subject it will stick and will not leave. So the inspiration is that question, the answers come from outside, they come from any possible direction. But the inspiration is inside, it’s the question that is with me for 25 years and it hardly changed.”

 

ולסיכום הוא הוסיף -

 

"If you tie me up to a chair and blindfolded me in the dark, i’ll be inspired. My inspiration comes from inside.”

 

 

מניצוץ לשיטה

 

כמו שאילנה אמרה לי, ניצוץ של השראה זה טוב ויפה, אבל זה לא משהו שאפשר ללמד או ללמוד, זה משהו שאי אפשר להסביר, כמעט רעיון בלתי מושג. באותה מידה גם אי אפשר לשחזר אותו. יכול להיות שיום אחד נהיה מעיין שופע של רעיונות ויום לאחר מכן נתייבש לחלוטין ונבהה בקובץ הריק במשך שעות ארוכות.

 

"מה עושים כשמגיעים למבוי סתום וכל מה שאנחנו עושים לא עובד? איך בכל זאת מפתחים מתוך זה משהו חדש? אפשר לחפש תמונות בגוגל ולקבל רעיונות מאותה בריכה שכולנו שוחים בה, אפשר לעשות סיעור מוחות שלרוב יוצר בעיקר סערה שמשאירה אחריה יותר בלגן מתועלת או שאפשר לפתח שיטה. במקום להסתמך רק על אינטואיציה, לפתח מתודולוגיה. כמו שהביטלס פיתחו את הנוסחה ליצירת להיט מוזיקלי, אפשר לפתח תבנית לחשיבה עיצובית" היא מסבירה.

אמרתי לכם שנגיע גם לביטלס - 

 

 

 

המתמטיקה של העיצוב

 

אחרי כל זה, החיבור של שני המונחים האלו, מתמטיקה ועיצוב, כבר נשמע הרבה פחות מוזר.

 

כשאנו מדברים על יצירתיות בדרך כלל נשתמש בביטוי "מחוץ לקופסה" אך אילנה רואה את כל מה שמחוץ לקופסה ככאוס ואת החיפושים שם בחוץ כלא יעילים. השיטה שלה מאפשרת לנו, כמעצבים וכיוצרים, לפעול בתוך עולם ברור, מדויק ושיטתי, באזורים שנגישים ומוכרים לנו כדי למצוא את הפתרונות. זאת במקום לחכות ימים ולילות לרגע ההארה, שאולי לא יגיע אף פעם. "בעיניי פיתוח ועיצוב יצירתי וחדשני צריך להישען על כלים ברורים ונוסחאות. במילים אחרות אנו צריכים לעבוד בצורה שיטתית ובתבניות, בדיוק כמו בעולם הראלי, במתמטיקה. בעולם המתמטי יש שיטות שניתן לעבוד איתן ובעזרתן להגיע לתוצאות מהירות, יצירתיות וחדשניות לשאלות עיצוביות ולפיתוח מוצרים."

 

 

 

 

 את תהליך הפיתוח שלה מתחילה אילנה מצילומי נשים, מהן היא גוזרת צורניות ומנסה להגיע לכמה שיותר צורות שונות אשר נשענות על קווים מתוך הצילום המקורי. על חלק מהצורות הללו היא עושה מניפולציות של הכפלה, החסרה וחלוקה (נוסחאות מתמטיות בסיסיות) וכך יוצרת משהו חדש. "לרוב אני הולכת נגד האינטואיציה, לא הולכת למקום הקל והנוח. זה המקום שבו נוצרים דברים מעניינים וחדשניים." השיטה המדויקת שבה היא עובדת מאפשרת לה להבין איזה תהליך הצורה עברה, לחזור לרגעים הטובים ולשחזר אותם, להסביר כל בחירה וכל החלטה ולעבוד מתוך ידע וכוונה ולא מתוך כאוס.

 

 

 

 

כל אחד יכול בקלות ליישם את השיטה שלה (אם אתם מנסים - תכתבו לנו על זה!) או לפתח שיטה משל עצמו, שעובדת עבורו. העיקר למצוא הגיון, תבניתיות וכוונה בתוך תהליך היצירה. ככל שאני חושבת על זה יותר, זה מזכיר לי עקרונות רבים שלמדתי בלימודי עיצוב פנים בשנקר, שם עבור כל פרויקט סטודיו פיתחנו שיטות מחקר ומתודולוגיות שמתוכן הגענו לצורניות כלשהי. שום דבר לא היה סתם ונדיר שהיו תוצאות מקריות.

 

תודה אילנה שהזכרת לי את העקרונות האלו ותודה שנתת לי כל כך הרבה חומר למחשבה. מבטיחה לנסות ליישם את זה בפרויקטים הבאים שלי!

 

החודש אילנה תציג בשבוע העיצוב במילאנו, מוזמנים לבקר אותה שם אם אתם נוסעים.

כדאי לכם גם לבקר באתר שלה ולעקוב אחרי פרופיל האינסטגרם של הסטודיו, מעניין שם.

 

 

 

 

Please reload

Please reload